Για μαθητές γυμνασίου συστήνονται τρία διαφορετικά προγράμματα που αναπτύσσονται σε κύκλους μαθημάτων και που αφορούν στην οικονομία, στην αγορά και στις επιχειρήσεις:
Κάθε πρόγραμμα απαιτεί 6 – 8 ώρες (1 ώρα την εβδομάδα) Δεν είναι αναγκαίο να υλοποιηθούν και οι τρεις ενότητες, διότι κάθε ενότητα είναι αυτοτελής.
Επιπλέον στα προγράμματα γυμνασίου συμπεριλαμβάνεται το πρόγραμμα μαθητικής επίσκεψης «Στη σκιά ενός στελέχους», κατά το οποίο οι μαθητές υλοποιούν επίσκεψη σε διάφορες επιχειρήσεις.
Βασικοί συντελεστές του κάθε εκπαιδευτικού προγράμματος είναι:
- ο εκπαιδευτικός, ο οποίος επιλέγει να στηρίξει το πρόγραμμα
- το στέλεχος επιχείρησης, που συμμετέχει εθελοντικά στην υλοποίηση του προγράμματος.
Έτσι δημιουργείται ένα δίδυμο, το οποίο κάθε εβδομάδα, για έξι περίπου εβδομάδες, γεφυρώνει τη σχολική αίθουσα με τον κόσμο της εργασίας. Ο σύμβουλος/εθελοντής σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό, κατευθύνει τις συζητήσεις, μοιράζεται τις γνώσεις και τις εμπειρίες του με τα παιδιά και φέρνει τον κόσμο της επιχείρησης στην τάξη.
Ο εκπαιδευτικός, σε συνεργασία με τον σύμβουλο, προσαρμόζει το πρόγραμμα στις ανάγκες των μαθητών, οργανώνει δραστηριότητες και πραγματοποιεί επισκέψεις σε γειτονική με το σχολείο επιχείρηση.
Ο τρόπος εφαρμογής του διδακτικού υλικού εναλλάσσεται μεταξύ:
- θεωρίας (ο σύμβουλος και ο εκπαιδευτικός διασαφηνίζουν με παραδείγματα τους οικονομικούς όρους)
- και ομαδικής ή ατομικής δραστηριότητας (τα παιδιά συνεργάζονται σε μικρές ομάδες με σκοπό π.χ. να παρουσιάσουν τον προσωπικό τους προϋπολογισμό ή το βιογραφικό τους σημείωμα).
1) Οικονομία και Εγώ
(Διάρκεια προγράμματος 1,5-2 μήνες, 6-8 συναντήσεις).
Το Πρόγραμμα αυτό βοηθά τους μαθητές να αξιολογήσουν τις προσωπικές τους ικανότητες και ενδιαφέροντα, να διερευνήσουν επιλογές για τη σταδιοδρομία τους, να αποκτήσουν ικανότητες εύρεσης εργασίας, και να ανακαλύψουν την αξία της μόρφωσης. Μαθαίνουν την έννοια του προϋπολογισμού, την οικογενειακή και ατομική χρηματοοικονομική διαχείριση, και τη χρήση και κατάχρηση της πιστωτικής χρέωσης.
Δραστηριότητα |
Περιγραφή |
Κύριες Έννοιες και Ικανότητες |
Η θετική παρουσίαση του εαυτού μας |
Οι μαθητές αναγνωρίζουν το ρόλο τους μέσα στην ελεύθερη οικονομία και σχεδιάζουν την προσωπική τους «carte visite> |
- Διερεύνηση ιδεών καν ο σχεδιασμός της κάρτας
- Οι οικονομία, η συναλλαγή, η αγορά
- Η σημασία της θετικής παρουσίασης του εαυτού μας
|
Η διερεύνηση των ικανοτήτων και ενδιαφερόντων μας |
Οι μαθητές ανακαλύπτουν τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντά τους και τα συσχετίζουν με τις επιλογές τους για σταδιοδρομία |
- Η λήψη αποφάσεων
- Απόκτηση αυτοπεποίθησης
- Σταδιοδρομίες
|
Ευκαιρίες εργασίας |
Οι μαθητές ανακαλύπτουν τα βήματα για την εύρεση εργασίας |
- Η ανάλυση καταστάσεων
- Η συμπλήρωση αιτήσεων
- Η ερμηνεία πληροφοριών
|
Η Συνέντευξη |
Οι μαθητές συζητούν σχετικά με τα προσόντα που ψάχνουν οι εργοδότες στους υποψήφιους |
- Η αγορά εργασίας
- Η συνέντευξη
- Η ευκαιρία
|
Ατομικός Προϋπολογισμός |
Οι μαθητές ανακαλύπτουν τη χρησιμότητα του προϋπολογισμού και τα βασικά χαρακτηριστικά του |
- Ο προϋπολογισμός
- Η αποταμίευση
- Έσοδα και έξοδα
|
Τα Οικονομικά μιας Οικογένειας |
Οι μαθητές ετοιμάζουν έναν οικογενειακό προϋπολογισμό και αναγνωρίζουν τις αποφάσεις και επιλογές μιας οικογένειας στον προϋπολογισμό εσόδων και εξόδων |
- Η διανομή εσόδων
- Το «κόστος (της χαμένης) ευκαιρίας»
- Επίλυση προβλημάτων
|
Η Εξόφληση των Λογαριασμών |
Οι μαθητές συζητούν σχετικά με τη χρήση τραπεζικών λογαριασμών και επιταγών |
- Πιστωτικά Ιδρύματα
- Επιθυμίες και Ανάγκες
- Ομαδική Εργασία
|
Η Σωστή Χρήση της Πιστωτικής Χρέωσης |
Οι μαθητές προσδιορίζουν το κόστος και τα οφέλη της πιστωτικής χρέωσης και υπολογίζουν το κόστος ενός δανείου |
- Η πιστωτική χρέωση
- Το χρήμα
- Ερμηνεία δεδομένων και υπολογισμοί
|
Το Χρηματιστήριο |
Ον μαθητές εντοπίζουν ευκαιρίες επένδυσης, διαβάζουν τον πίνακα μετοχών, και καταχωρούν τις συναλλαγές τους |
- Η επένδυση
- Οι μετοχές
- Ο κίνδυνος
- Οι γραφικές παραστάσεις
|
Η Ανάλυση της Επένδυσής μας |
Οι μαθητές «πουλάνε» τις μετοχές τους και υπολογίζουν εάν έχασαν ή κέρδισαν χρήματα |
- Τιμές
- Κέρδος
- Αγορά και πώληση
|
Οι τρόποι εξυπηρέτησης μέσω των τραπεζών |
Οι μαθητές μαθαίνουν τους εναλλακτικούς τρόπους που μπορούν να συναλλάσσονται με τράπεζες |
- Παρουσίαση μορφών τραπεζικής εξυπηρέτησης μέσω Καταστημάτων, ΑΤΜ (Αυτόματων Ταμειολογιστικών Μηχανών), Κέντρων Αυτόματων Πληρωμών, διαδικτύου, σταθερού/κινητού τηλεφώνου, εντολών πληρωμών
- Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
- Βελτίωση του οικογενειακού προϋπολογισμού
|
Μέθοδοι Πληρωμών: μετρητά, επιταγές, ηλεκτρονικές συναλλαγές |
Οι μαθητές μαθαίνουν και συζητούν σχετικά με εναλλακτικούς τρόπους πληρωμών και το τι πρέπει να προσέχουν |
- Χρήση μετρητών
- Χρήση Καρτών (Χρεωστικές, Πιστωτικές, προπληρωμένες, εικονικές)
- Ηλεκτρονικό πορτοφόλι
- Ασφάλεια πληρωμών μέσω καρτών
- Ασφάλεια πληρωμών στο διαδίκτυο
|
ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΕΓΩ
2) Μία επιχείρηση σε δράση
(Διάρκεια προγράμματος 1,5-2 μήνες, 6-8 συναντήσεις).
Το Πρόγραμμα αυτό βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν τα γνωρίσματα μιας ελεύθερης οικονομίας και το ρόλο των επιχειρήσεων σ’ αυτήν. Μαθαίνουν τα στάδια οργάνωσης μιας επιχείρησης, καθώς και της παραγωγής και διάθεσης ενός προϊόντος. Επίσης, μελετούν τις κοινωνικές ευθύνες μιας επιχείρησης και το ρόλο του Κράτους στην ελεύθερη οικονομία.
Δραστηριότητα |
Περιγραφή |
Κύριες Έννοιες και Ικανότητες |
Καταναλωτές και επιχειρήσεις σε μια Ελεύθερη Οικονομία |
Οι μαθητές αναγνωρίζουν τα αγαθά και τις υπηρεσίες που είναι σημαντικά στην καθημερινή τους ζωή. Μαθαίνουν ότι οι επιχειρήσεις προσφέρουν τα περισσότερα απ’ αυτά |
- Η επιχείρηση, οι καταναλωτές, η ζήτηση, η αγορά, οι υπηρεσίες, επιθυμίες και ανάγκες
- Η ταξινόμηση
|
Βασικές έννοιες της Ελεύθερης Οικονομίας |
Οι μαθητές μαθαίνουν για την ιδιωτική περιουσία, τον ανταγωνισμό και το σύστημα τιμών. Υποδύονται ρόλους σε δραστηριότητες που αναδεικνύουν τα οφέλη της ανταγωνιστικότητας καν την επίδραση των αποφάσεων κοστολόγησης και προώθησης προϊόντων σε μια επιχείρηση |
- Ο ανταγωνισμός
- Κίνητρα
- Σύστημα τιμών
- Ιδιωτική περιουσία
- Παραγωγός
|
Ο Εντοπισμός των πόρων για μια Επιχείρηση |
Οι μαθητές μαθαίνουν για τους πόρους που είναι αναγκαίοι για τη λειτουργία μιας επιχείρησης |
|
Η κοστολόγηση προϊόντων |
Οι μαθητές εστιάζουν την προσοχή τους σε ένα εστιατόριο fast food για να αναλύσουν το κόστος παραγωγής και πώλησης ενός προϊόντος |
- Κέρδος
- Έσοδα και έξοδα
- Η ανάλυση πληροφοριών
|
Η οργάνωση μιας Επιχείρησης |
Οι μαθητές ακολουθούν την εξέλιξη μνας εταιρείας που παράγει μπλουζάκια μακό από ατομική επιχείρηση σε αλυσίδα καταστημάτων |
- Εταιρείες, συνεταιρισμοί, ατομικές επιχειρήσεις
- Μετοχές
|
Η μέτρηση της Προσφοράς και της Ζήτησης |
Οι μαθητές συμμετέχουν σε μια εμπορική δραστηριότητα και σχεδιάζουν καμπύλες προσφοράς και ζήτησης |
- Προσφορά και Ζήτηση
- Τιμή εκκαθάρισης
- Γραφικές παραστάσεις
|
Η προώθηση προϊόντων |
Οι μαθητές μαθαίνουν τη σημασία του Marketing στις επιχειρήσεις, και αναπτύσσουν Σχέδιο Marketing για μια εικονική εταιρία |
- Η Διαφήμιση
- Λιανική και Χονδρική Πώληση
- Οικονομικές Καταστάσεις
|
Η Επιχείρηση και η Κοινότητα |
Οι μαθητές ανακαλύπτουν την κυκλική ροή τιμολόγησης του χρήματος, των αγαθών, των υπηρεσιών και της εργασίας σε μια κοινότητα |
- Κυκλική ροή
- Διανομή εσόδων
- Ανταλλαγή ρόλων
|
Η Επιχείρηση και η κοινωνική ευθύνη |
Οι μαθητές ερευνούν τη σημασία της ηθικής συμπεριφοράς στη δική τους ζωή και μέσα σε μια επιχείρηση |
- Η Ηθική
- Η Κοινωνική Ευθύνη
- Ομαδική Εργασία
|
Η Επιχείρηση και το Κράτος |
Οι μαθητές μαθαίνουν τον οικονομικό ρόλο του Κράτους στις τοπικές κοινότητες, και υποδύονται το ρόλο ενός μέλους του Δημοτικού Συμβουλίου |
- Το Κράτος
- Οι Υπηρεσίες
- Διαρθρωτικές αναλύσεις
|
ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΣΕ ΔΡΑΣΗ
3) Παγκόσμια Αγορά
(Διάρκεια προγράμματος 1,5-2 μήνες, 6-8 συναντήσεις).
Το Πρόγραμμα αυτό βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν πώς είναι συνδεδεμένοι, μέσω του διεθνούς εμπορίου, με τους ανθρώπους και τους πολιτισμούς όλου του κόσμου. Το πρόγραμμα αρχίζει εξετάζοντας τους πόρους που διαθέτουν μερικά επιλεγμένα κράτη, και τον τρόπο που αυτοί συμβάλλουν στην κουλτούρα, το κράτος, και το οικονομικό σύστημα. Στην συνέχεια, παρουσιάζονται τα οφέλη του διεθνούς εμπορίου καν η σημασία των διεθνών οικονομικών ζητημάτων.
Δραστηριότητα |
Στόχοι |
Κύριες Έννοιες και Ικανότητες |
Τι είναι επίκαιρο |
Οι μαθητές μαθαίνουν τι είναι οι αγορές και με ποιο τρόπο επηρεάζουν τα κράτη σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. |
- Διεθνές εμπόριο
- Αγορά
- Επιλογή, αγαθά, υπηρεσίες, προσφορά και ζήτηση
|
Προστιθέμενη Αξία |
Οι μαθητές εξετάζουν τα στάδια της διαδικασίας παραγωγής, που προσθέτουν αξία σε ένα προϊόν, και συζητούν τα οφέλη της επιλογής ενός κράτους αντί κάποιου άλλου για την παραγωγή. |
- Απόλυτο πλεονέκτημα
- Συγκριτικό πλεονέκτημα
- Ερμηνεία του χάρτη
- Έρευνα
|
Παιχνίδι: «Το Εμπόριο Συμφέρει» |
Μέσω παιχνιδιού, οι μαθητές μαθαίνουν τι αγαθά και υπηρεσίες οι άνθρωποι ανταλλάσουν στις διεθνές αγορές. |
- Εισαγωγές, εξαγωγές
- Εμπόριο
- Κριτική σκέψη
|
Ανακάλυψε τον Πόρο |
Οι μαθητές ανακαλύπτουν σημαντικούς ανθρώπινους, χρηματοοικονομικούς, και φυσικούς πόρους, και εξετάζουν τον συσχετισμό πόρων-παραγωγής για ένα κράτος. |
- Παρουσιάσεις και αναφορές
- Ομαδική εργασία.
- Η χρήση του χάρτη
|
Το Απομονωμένο Νησί |
Οι μαθητές μαθαίνουν πώς οι περιορισμένοι πόροι αναγκάζουν τους ανθρώπους σε όλες τις κοινωνίες να κάνουν βασικές οικονομικές επιλογές. |
- Οι πόροι είναι περιορισμένοι
- Τα οικονομικά συστήματα
- Η ανάληψη ρόλων
|
Το Διεθνές Εμπορικό Πλεονέκτημα |
Οι μαθητές αναλαμβάνουν τον ρόλο μιας βιομηχανίας που θέλει να προσδιορίσει σε ποια χώρα θα παράγει τα προϊόντα και θα προσφέρει τις υπηρεσίες της. Οι μαθητές κατανοούν πώς το διεθνές εμπόριο ωφελεί όλους. |
- Παραγωγικότητα
- Αγορές
- Η ανάλυση πληροφοριών
|
Εμπόδια στο Εμπόριο |
Οι μαθητές συζητούν τα οφέλη και τις συνέπειες των εμποδίων στο εμπόριο. |
- Δασμοί και τέλη
- Εμπόδια στο εμπόριο
|
Το Συνάλλαγμα |
Οι μαθητές μαθαίνουν να ανταλλάσουν δραχμές ή ευρώ με διάφορα νομίσματα και κάνουν αγορές σε ένα υποθετικό διεθνές ταξίδι. |
- Νομίσματα
- Ισοτιμία συναλλάγματος
- Εμπόριο
|
Διεθνείς Θέσεις Εργασίας |
Οι μαθητές ανακαλύπτουν τις απαραίτητες ικανότητες, που απαιτούνται σε διάφορες θέσεις εργασίας σε μία διεθνή εταιρεία ποδηλάτων. |
|
Περιβάλλον για Ανάπτυξη |
Οι μαθητές ανακαλύπτουν τον ρόλο που παίζουν ο ιδιωτικός τομέας και οι αγορές στην προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης και στον προσδιορισμό της διάθεσης των φυσικών πόρων. |
- Οικονομική Ανάπτυξη
- Πόροι
- Παρουσιάσεις και γραπτές εκθέσεις αναφοράς
- Ομαδική εργασία
|
ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΓΟΡΑ
4) Στη σκιά ενός στελέχους
Πρόγραμμα σχεδιασμένο για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου
Διάρκεια προγράμματος
- 3 περίπου ώρες επίσκεψη σε εργασιακό περιβάλλον-επιχείρηση.
Βοηθά τους μαθητές να μάθουν τις παρακάτω έννοιες:
- Έννοιες – επαγγέλματα και επαγγελματική σταδιοδρομία, ενδιαφέροντα, συνέντευξη, συλλογισμός και αξιολόγηση, βιογραφικό, ικανότητα και δεξιότητα ετοιμότητας για εργασία
Βοηθά τους μαθητές να μάθουν τις παρακάτω δεξιότητες:
- Δεξιότητες – ανάλυση και ερμηνεία πληροφοριών, καταιγισμός ιδεών, κριτική σκέψη, καθορισμός στόχων, προφορική και γραπτή επικοινωνία, δημόσια ομιλία, αυτοαξιολόγηση, εργασία σε ομάδες.
Οι μαθητές:
- πραγματοποιούν συνεντεύξεις.
- ενημερώνονται για τη διάρθρωση του χώρου εργασίας.
- ανακαλύπτουν πως κάθε άτομο και κάθε τμήμα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παραγωγή ενός προϊόντος ή στη διαδικασία παροχής υπηρεσιών.
- κατανοούν ότι τα μαθήματα του σχολείου και η σχολική εργασία συνδέονται με την επιτυχία στην εργασία.
- παίρνουν μέρος σε συζήτηση πάνω σε θέματα επιχειρηματικής κουλτούρας, εργασιακής ηθικής και επαγγελματικής σταδιοδρομίας.
ΣΤΟΧΟΙ
Οι μαθητές:
- αξιολογούν δεξιότητες και ικανότητες που απαιτούνται για να ανταποκριθούν στην αγορά εργασίας.
- αναγνωρίζουν και αξιολογούν δεξιότητες με βάση την προσωπική εμπειρία.
- αναγνωρίζουν και αξιολογούν την προσωπική τους πρόοδο.
- διερευνούν ευκαιρίες επαγγελματικής σταδιοδρομίας.
Οι επισκέψεις οργανώνονται με συμμετοχή περίπου 25 μαθητών για κάθε επιχείρηση.
ΔΕΗ, INFOQUEST, JETOIL, ALAPIS, MANPOWER, ALUMIL, ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ,S&B , CITIBANK, ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ, ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, BOSTON CONSULTING GROUP, MERCK,ΣΕΒ, HAY GROUP, ASHLEY WORLD GROUP, HEWLETT PACKARD, ASTELLAS, SPRINT, APIVITA,INTRACOM, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, FRIGOGLASS, ΣΙΔΕΝΟΡ, REPUBLIC, CHIQUITA, PRICEWATERHOUSECOOPERS, TOYOTA,ACCENTURE,COCACOLA ΤΡΙΑ ΕΨΙΛΟΝ, MILLENNIUM, PHARMATHEN, SAP, MICROSOFT, ΧΡΥΣΑΦΙΔΗΣ
ΑΙΤΗΣH ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΕΝΟΣ ΣΤΕΛΕΧΟΥΣ