Υλικό για τον εθελοντή
Προγραμματίστε μία συνάντηση σχεδιασμού με τον καθηγητή, πριν από την πρώτη σας δραστηριότητα με τους μαθητές. Αυτός ο χρόνος θα σας βοηθήσει να προσδιορίσετε τους ακριβείς στόχους του προγράμματος και να γνωρίσετε τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών.
Συζητήστε τους δικούς σας στόχους για το πρόγραμμα με τον καθηγητή και ρωτήστε τον σχετικά με τις δραστηριότητες που οι μαθητές προτιμούν περισσότερο, τις γενικές ικανότητές τους και τις προτάσεις του για τη καθοδήγηση της τάξης.
Είναι αλήθεια ότι οι καιροί άλλαξαν από τότε που ήσασταν στο σχολείο, καθώς και οι μαθητές. Όχι όμως όσο νομίζετε! Αν αφιερώσετε λίγο χρόνο για να απαντήσετε στις ακόλουθες ερωτήσεις, θα είστε σε θέση να κατανοήσετε πολλούς από τους μαθητές στην τάξη σας.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής σας στην τάξη, λάβετε υπόψη σας τα παρακάτω:
- Πόσοι είναι οι μαθητές; Γνωρίζοντας το θα μπορείτε να αποφασίσετε πώς θα χωρίσετε την τάξη σε μικρές ομάδες.
- Πώς ο καθηγητής, παροτρύνει την τακτική συμμετοχή; Για παράδειγμα, οι μαθητές σηκώνουν τα χέρια τους; Πώς αντιμετωπίζει ο καθηγητής την ανεπιθύμητη διακοπή του μαθήματος από κάποιους μαθητές;
- Μπορείτε να προβάλετε διαφάνειες; Διαθέτετε τον απαραίτητο εξοπλισμό για να τις προβάλετε;
- Θα μπορούσατε να υπολογίζετε στη βοήθεια του καθηγητή; Βλέπετε ενδεχόμενα προβλήματα σχετικά με την παρουσίασή σας ή σχετικά με την τάξη; Προσπαθήστε να συζητήσετε τις παρατηρήσεις σας με τον καθηγητή.
Η πιο ενδιαφέρουσα πλευρά της τάξης σας θα είναι το εύρος της ποικιλίας στις αντιλήψεις των μαθητών, το επίπεδο ωρίμανσής τους και τα ενδιαφέροντα τους. Πράγματι, θα ανακαλύψετε σύντομα ότι οι μαθητές έχουν κοινωνικές και προσωπικές ανάγκες. Αυτός είναι ένας καλός λόγος για να προσεγγίσετε τους μαθητές με ειλικρίνεια και σεβασμό. Μάθετε τα ονόματά τους και απευθύνετε τους φιλοφρονήσεις, ώστε να παροτρύνετε τη συμμετοχή τους. Τέλος προσαρμόστε, στο μέτρο του δυνατού, τις δραστηριότητες με τις εμπειρίες των μαθητών.
Ενώ εσείς έχετε τη μεγάλη ευθύνη για την παρουσίαση του προγράμματος, ο καθηγητής έχει την πρωταρχική ευθύνη για την επιτυχία του.
Ζητήστε από τον καθηγητή:
- Να βρίσκεστε σε διαρκή επαφή για το πώς να επικοινωνείτε αποτελεσματικά με την τάξη.
- Να προβεί σε ανασκόπηση ή εισαγωγή σε έννοιες, ώστε να προετοιμάσει τους μαθητές για την επίσκεψή σας.
- Να παραμείνει στην τάξη κατά τη διάρκεια των παρουσιάσεών σας, προκειμένου να σας βοηθήσει και να πειθαρχήσει τους μαθητές, στην περίπτωση που θα χρειαστεί.
- Να εξηγήσει την πολιτική του σχολείου και να σας ενημερώσει για όποιες αλλαγές προγράμματος ή ημερομηνίας. (Βεβαιωθείτε ότι ανταλλάξατε τηλέφωνα, ώστε να μπορείτε να επικοινωνήσετε μεταξύ σας εκτός σχολείου).
- Να σας βοηθήσει στη χρήση οπτικοακουστικού εξοπλισμού και στο σχεδιασμό επιτόπιων επισκέψεων.